mandag 2. november 2015

November-seiling i vestavind på Furnesfjorden

Endelig litt trøkk i lufta, det har vært så stille seil-vær i oktober. Men idag 2-nov var det godt med høydevind, og litt sterk inversjon opp til ca. 1600 moh. Men håpet om bølgevind som skulle slå ned kom etterhvert :-)

Øyvind var på tur fra Toten over til Brumunddal, eg å Tove dro ned i havna rundt 12.00. Der var Arne oppi båten som han hadde tatt opp til vinterlagring. Spurte om han ville være med en tur, han var ikke sein å snu seg rundt...

Visste att det kom til og bli kastevinder ifølge vindretningen og skyene som viste seg på himmelen. Vestavinden lå og lurte i høyda, så vi tok et rev på hovedseile før vi gikk ut fra havn, pluss att vi tok frem 95% fokka.

Kursen ble satt mot Nerliholmen for og se ka som kom over Bangsberget, jau han var sterk i flekkan. Lenge sia eg har kjent han så krass, vi kom opp i 6,5 knop på kryss. Plutselig datt han i stilla under Bangsberget, ei lang stund, vi snudde og tok kurs mot Øyvind som lå lengre inne på fjorden.

Fikk farta opp igjen og kurset forbi Brumunddal havn og mot Framnes bru, der snudde vi. På tur innover fjorden hadde vi fått noen kastevinder, men det så ut og gi seg, linse-skyene forsvant og. Vi tok kursen mot havna og det datt nesten i null, ca. 1,5 knop på maks fra brua og inn.

Her kommer vi i havn, Øyvind var og fornøyd med dagen. Etterhvert bar det i Maxi,en på kaffeslaberas og tullprat om dagen seiling, det ble mørkt før vi dro hjem-

Liten snutt fra i dag.

Her er vi under Bangsberg med ett rev og 95% fokk...