mandag 7. september 2015

Maxi 84 i god kuling fra Brumunddal og rundt Helgøya på Mjøsa...

Jeg har lenge gått med et ønske om og få testa båten i kuling, plutselig var værmeldinga der og plinga til Pål og Øyvind om dem ville være mannskap, jaaaaaaaa sa dem :-)

Turen vi hadde var en nonstop tur fra Brumunddal, gjennom Nes-sundet, runda Helgøya sør om Hovins-holmen og tilbake opp mot Hamar og helt tilbake til Brumunddal. 7 timer brukte vi med mye action, hovedseil som tok kvelden, etc...

Foto: Viggo. Bildet er fra fredagen,s seilas inne på Furnesfjorden.

Lite visste vi om ka turen skulle gi oss,vinden ulte i mast og stag når vi tok løst fra Brumunddal havn kl. 10.00, pluss att vi er skårunger alle i hop. Opp med fullt storseil og 150 % Genua, var fort oppi 7 knop på det beste ut fjorden, turen gikk for det meste på slør utover.

Det gikk så det susa og plutselig var vi i Nes-sundet, nå var vi spent korsen klaring vi skulle få under brua. Har gått under en gang før på samme vannstand, men da lirka eg meg gjennom med motor, nå susa vi avgårde rundt 6 knop med fulle seil. Dette var det første adrenalin-spenning, vi bøyde nakkene alle tre da vi passerte under, pluss att vi satt i babord side så båten sulle bli ekstra skjev.

Vi jubla som ekte unger som får for mye gåtteri, tror det var et lite sukkerfelt vi dro gjennom, føltes sånn hvertfall. Vi hadde vinden på skarpt slør fra styrbord side etter brua, fikk oss et par kast så vi kjente det i skuta.

Videre bar det rundt Hornsodden i god bør og kom ut i hoved Mjøsa og fikk Helgøya på babord side (øst for oss). Vi har fortsatt fulle seil ute og det bar jevnt rundt 7 knop, pluss/minus 0,2 knop.

Rart korr avslappende det er og seile på slør nesten hele tia, man blir sløv og tenker ikke så mye på konsekvenser som kan skje i sterk vind. Vi kom opp i 7,5 knop på det beste, persolig fartsrekord sia jeg kjøpte Maxi,en...

 Vi vitset og fortalte skrøne-historier til hverandre, pluss litt "gutte-prat" også...

Nå var vi kommet nesten til Hovinsholmen og så for første gang noe som lignet på store kvasse vindbølger som vi skulle seile rett imot hjem til Brumunddal. Vi fikk oss et par kast så det dundra i skuta, rotor og le-vinder fra Hovinsholmen. Nå var det på tide og reve, diskuterte hva vi skulle bytte til. Vi ble enig om 100 % fokka fremme og fullt hovedseil, PANG sa det og vi var i "åpen sjø" på Mjøsa med nord-øst kuling som hylte rundt øra på oss.

Å vi var dumme som ikke reva før vi kom i åpent lende, men no skifta vi forseil i ei sabla fart, "plagdes" bittelitt da vi skulle ta ned Genua,en(150%). Tilslutt fikk vi "baksa" og stukket den ned i forpiggen og satt på 100% fokka, eg og Pål blei våt og utpeisa i "kampens hete" frempå bakken. Nå var vi glad, men skal si Maxi,en fikk juling, ventilene(vindene) lå flere ganger nedi vannet, det hadde eg aldri hatt før. Fan vi har for mye seilføring enda, lå "skinnflat" og tapte hastighet, da var det bare å finne seg å lete 75% fokka. 
Bildet: Sund-revet og ødelagt storseil.

Nå jobba vi fort, bytta til "lille-fokka" og seilte avgårde igjen, fullt hovedseil. Steiki...no fikk vi oss stygge vindkast, enda "skinnflat" i flekkan. Plutselig kom det et enormt stygt vindkast, PANG der revna hovedseilet innen 0,2 sekunder, enda vi så det kom og ikke klarte å unngå "smellen". Fan for et ansikts-utrykk på alle tre gutta, vi så ut som forskremte kattunger, ingen sa noe. Skuta gikk med 4 KNOP med kun ei 75% fokk uten hovedseil, UTRULIG, enda det var på bidevind.

Kulingen ulte rundt oss nå og vi tok ned restene av hovedseilet og så det hadde revnet på nederste søm...plutselig gikk det opp et "lys" for oss; VI KAN JO FORSATT SEILE MED REVA HOVEDSEIL. Nå ble det liv i leiren igjen, opp med halve hovedseilet og farta økte til 6 knop, det var digg.
Vi så ingen båter på Mjøsa, plutselig så vi en båt som kom ut fra Domkirkeodden, vi trodde det var Viggo i sin Albin Alpha. Han pratet vi med i tlf på baksia Helgøya og visste han var ute i Furnesfjorden på reva seil. Men Viggo sin båt er rød, denne var blå så vi i kikkerten. Vi kom nærmere og han passerte rett forbi oss, det var en Maxi 77 som vi antok kom ut fra Hamar, det var den eneste seil-båten vi så på vannet den dagen.

Vi nærmet oss Snippsandodden og prøvde og utnytte hjørneefekten for og få mere østlig vind, det funka som snus. Men vi fikk oss fortsatt flere råe vindkast, ett par sånne supersterke kast som røyk hovedseilet tidligere. Men det gikk fint nå, pressa bare ventilene(vinduene) nedi et par ganger nå. Resten av turen gikk på fin kurs innover Furnesfjorden og helt til Brumunddal, mye mindre vindbølger av den kvasse sorten nå...

ETTERORD: 
Jeg personlig lengtet etter denne turen, og skal utpå igjen når det melder kuling, selvfølgelig i bris også (venter på seilet som er på rep.). Denne turen var som jeg tenker i etterkant, "skårunger" rever ikke i tide, det står i alle seilbøker jeg har lest. Jeg lengter etter å få skuta ut i kuling igjen, har så mye inntrykk etter denne turen og mere jeg vil prøve ut :-) Hadde jeg seilt alene denne turen ville jeg startet med 100 % fokka og fullt hovedseil, så revet til 75% fokk og revet hovedseilet på vestsida av Helgøya før eg kom i "stor-stormen"

Pål har seilt før og er ikke redd selv om skuta er "skinnflat" og synes han har lært mye med meg i sommer, især etter denne turen. 

Øyvind har vært med en gang før med meg, han styrte for det meste mens jeg og Pål jobbet med seil, etc. Øyvind lærte med en gang og "balansere" på knivsegget med roret i kastevind, det ble han ekspert til. No går datamaskin hans varm, Finn-annonsene er full av gode tilbud på seilbåter utover høsten.


NB: Pål, Øyvind og jeg har flydd paraglider i ca. 20 år hver, aerodynamikk, terminologien, etc. er det samme på en paraglider som på et seil. Det er bare det att vingen på skuta står på høykant.

I tillegg har jeg vært fisker siden 1980 dro til Finnmark og ble fisker på heltid til ca. 2004. Sjø-erfaring, uvær og store bølger var vanlig ute i Barentshavet, især vinterstid...der kunne vi ikke rømme til lands i dårlig vær, det var bare og bakke stormen av til den hadde lagt seg, så begynne å fiske igjen til båten var full...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar