lørdag 19. september 2015

Seiling på Mjøsa - Albin Alpha og Maxi 84

I dag var jeg og Tove spent, ho skulle være med oppi båten etter operasjon i kneet sitt. Tok av rekkevaieren, og vips der bikka ho seg inn i cockpit og fikk kontroll på rorkult med en gang :-) ...da var det bare å hive laust...



Tru ho lengta etter og seile, var i hundre med en gang...men eg fikk beskjed å ikke "jobbe" for fort når eg heiste seil og styrte. Ho sa eg kunne komme borti kneet, da hadde det hverfall blitt andre boller :-)


 
Vi dro utpå som første seilbåt idag(ikke att det ble så mange da) og svak bris kruset på Furnesfjorden fra vest. Vi tok en runde mot Vervenvika og snudde tilbake til moloen. 

Viggo kom ut før vi var tilbake ved moloen, vi seilte kloss opp i siden på han og diskuterte ruta i dag. Etter litt "tullsnakk" att og frem ble vi enig om og dra utover fjorden siden vi så mere "svart vann" der ute...(svart vann=mere vind)


No var det bare å justere seil ut av hel... siden eg skulle seile med mine "guru" nr. 1 når det gjelder seiling. Viggo har lært meg utrolig mye denne sommeren, han har seilt i mange år, deltatt i regatta og kommet først i mål flere ganger...

Regnet dukket opp i horisonten og vi heiv på oss oljebukse i tilfelle "byge-flush" over oss. Det kom såvidt en tre-fire dråper på oss for det ga seg...ble no avslapping på meg i dag siden ny "skipper" hadde overtatt rorkulten :-)

Vi kom opp i knappe seks knop på det beste i dag, det var bygevinden som styrte det hele, meldte egentlig flau vind. Tove lengtet nok etter "vind i seilan", nå krysser vi fingrene for att operasjonen i kneet ble 110% vellykket...

Etter Tove seilet og styrte skuta i båsen med seilene oppe uten motor var ho nok fornøyd. Eg hoppa bare av og stoppa skuta samtidig som Viggo sto på brygga å tok i mot oss. Han ble nok noen sekunder foran oss i havna i dag, egentlig som normalt :-) ...kanskje minuttet og...

Kaffe og wienerbrød ble "after-seiling" i dag. Vi diskuterte korr vidt det skulle bli nedbør, det ble fin vind ei stund etter vi hadde fortøyd. Men det spaknet til vindstille etterhvert, Viggo dro hjem og vi tok oss middag i båten og slappet av litt. I seks tida kom det fin seilvind, ikke noe nedbør kom, men vi gidda ikke å hive løst igjen. Så forresten Morten var kommet til Brumunddal havn sent på ettermiddagen mens vi slappet av etter middag :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar