onsdag 17. februar 2016

Ut å sjekke dybder og nye leier på Furnesfjorden.

Jeg har lurt på de plassene jeg har seilt inne på Furnesfjorden hvor dyp den egentlig er. Nysgjerrigheten tok overhånd og eg måtte ut med kartplotter og GPS. 

Mikko skulle få æren av og dra meg rundt på kickspark, det skulle vise seg og funke som snus. Lokalhøyda var 2.51 igår tirsdag når jeg var å sjekket, den ligger ofte på 5.20 pluss når vi seiler om sommeren.

Tok først runden bort til Båen ved Framnes bru, den var jaggu tørr og stor. Steinete også men ikke så store steiner.

Her er leie mellom Båen og brygga til Fjelking, den var jaggu tørr. Har seilt endel ganger gjennom her, jeg stikker 155 cm dypt. Nå har jeg fått tracklogg både på Navionics-kartet på nettbrettet og på GPS,en min. Jeg tok den dessiderte dypeste leia, den går en tanke nærmere brygga enn selve Båen.


Borte ved Nerliholmen har jeg alltid hatt lyst og seile gjennom sundet mellom holmen og fastlandet ved Nerlien gård. Nå har jeg gått seks ganger att og frem og lagd meg en leie gjennom med tracklog og funnet ut att det er dypere enn innenfor Båen ved Framnes bru. Leia for meg går omtrent midt mellom holmen og fastlandet, men på sørsiden av Nerliholmen må du holde de nærmere land.

Rundt omkring, især vestsiden og sørsiden av Nerliholmen er det veldig stort grunt-område. Her er det nokså store steiner i tillegg man kan treffe på om man er uheldig. Gikk til fots hele området og lagde meg en sikkerhetstrek på kartet og GPS,en rund hele området.

Mikko lurer fælt ka som sier Møøø oppe ved gården mens eg nyter en kopp kaffe i sola.

Det var jaggu godt å ta denne runden med instrumenter siden jeg av og til seiler på kloss hold av div. grunner, nes og ukjent farvann. Lurer på om jeg også skal ta meg en tur fra Framnes bru og mot Strandsaga, her er jeg også og roter med seilbåten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar